Profesionist din convingere

Exista o parabola care spune ca dintr-o fabrica s-a retras, la un moment dat, cel mai bun inginer. Dupa cateva saptamani, utilajul principal al fabricii, de care depindea toata productia, a incetat sa mai functioneze. Nu au reusit sa-i dea de capat, asa ca l-au chemat pe inginer inapoi, de data asta pe post de consultant independent. Acesta a cerut un ciocan, a fixat un loc si a lovit o singura data masinaria, care a pornit din nou.

A doua zi, managerul a primit factura, in valoare de 5.000 de dolari. Intrigat, acesta a cerut detalii, pentru a se asigura ca pretul este corect. Iar inginerul a trimis din nou factura, de data asta detaliat: a) lovitura cu ciocanul = 5 dolari; b) a sti exact unde trebuie lovit: 4.995 dolari.

Aceasta este una dintre cele mai bune definitii ale unui profesionist, pentru ca este indreptata spre caracteristica sa principala: competenta. Prin comparatie, un FBO bine pregatit are mintea orientata permanent spre a acumula cunostinte care-i sunt utile in activitate: invata despre produse, Planul de Marketing, Politicile Companiei si toate celelalte detalii ale afacerii. Asta pentru ca, la momentele potrivite, sa stie exact unde si cum sa actioneze. Doar astfel va oferi cea mai buna prestanta pentru maximum de profit, precum in parabola de mai sus.

Pe langa a fi competent, un bun profesionist este:

De nadejde. Oamenii pot sa fie siguri ca ajunge la timp, ca livreaza ceea ce a promis, stiu ca se pot baza pe cuvintele sale.

Onest si integru. Spune doar adevarul si are principii solide, dupa care isi conduce viata.

Orientat catre ceilalti. Trateaza oamenii cu respect si empatie, ii pasa de problemele, nevoile si aspiratiile lor.

Constant. Un profesionist demonstreaza faptul ca a ales o directie in care crede si isi propune sa mearga pe ea, mult si bine. Asta atrage increderea celor cu care interactioneaza. Iar castigarea increderii este cel mai important pas al omului de vanzari.

Auto-didact. Nu-si lasa cunostintele si abilitatile sa ”rugineasca”, ci este la curent cu noutati, cu tehnologii, cu evolutii in diverse domenii.

Pozitiv. Nimanui nu-i place sa aiba de-a face cu pesimistii, cu cei care se plang sau dau vina pe altii pentru insuccesul lor. Un adevarat profesionist are o atitudine joviala, rezolva probleme, atrage prin deschidere si dorinta de a face bine.

Concentrat pe munca. In timpul activitatii de FBO apar deseori situatii care distrag atentia. Sau intervine  comoditatea, care uneori invinge. Un bun profesionist se concentreaza si tine piept unor astfel de influente, pastrand ritmul de munca stabil. Astfel, rezultatele sale sunt consistente si, implicit, mai bune.

Mandru de ceea ce face. Stie ca este bun in meserie, ii place domeniul sau de activitate, e bucuros sa fie de folos celorlalti. Tine capul drept, pieptul inainte si are privirea luminoasa atunci cand spune ”Am o afacere Forever cu care ma mandresc.”

Si totusi, de ce sa depui efort pentru a fi profesionist? Pentru ca oamenii prefera sa lucreze cu tine, ca sa evite surprize neplacute. Pentru ca, in urma experientei acumulate, obtii maximum de rezultate cu un efort bine dozat. Pentru ca, demonstrand ca esti un adevarat profesionist, vei reusi sa indepartezi indoieli si conceptii gresite cu privire la industria MLM, prezentand produsele si afacerea ta Forever in lumina corecta si dintr-o perspectiva atractiva.

EXERCITIU

Am un prieten bun, trainer de top. Are o minte enciclopedica, iar impresia pe care o lasa este aceea de profesionist. Una dintre tehnicile pe care le foloseste? Este intotdeauna sigur pe sine. Face afirmatii clare, cu hotarare si le sustine cu argumente. Chiar daca in multele noastre conversatii am sesizat (si demonstrat) si inadvertente, imaginea de ansamblu ramane aceeasi, aceea de bun profesionist.

Daca nu crezi 100% in ceea ce spui, vei transmite indoiala si celorlalti. De aceea, exerseaza-ti discursurile, urmareste-te mereu si asigura-te ca faci fiecare afirmatie cu maxima siguranta de sine.

 

Alexandru Israil

Specialist marketing