Net working

Stateam deja de o ora pe marginea soselei Brasov-Sibiu, impreuna cu prietenul meu olandez Dirk, si incercam sa oprim o masina care sa ne ajute - ramasesem in pana cu Dacia noastra (erau anii ’90) iar cel mai apropiat sat era la distanta considerabila. Nu oprea nimeni. La un moment dat, insa, o alta Dacie franeaza brusc si din ea coboara doi barbati, facand semne catre Dirk. Erau oameni cu care se imprietenise cu cateva luni inainte. Ce sanse exista, ne-am intrebat ulterior, pentru ca o astfel de intalnire sa aiba loc, intr-un loc asa de izolat si exact atunci cand ai o problema importanta de rezolvat?

De fapt, Dirk era un om cu multi prieteni si cunoscuti. Prin firea si actiunile lui reusea sa-i castige cu usurinta. Sigur, avea si avantaje: pentru noi era un strain simpatic, inalt si masiv, totdeauna cu o gluma la el, totdeauna dornic sa ajute, intr-o tara care abia iesise din comunism. Dar acelasi lucru se intampla si la el, in Olanda: nu exista drum prin oras fara 2-3 intalniri intamplatoare cu oameni cunoscuti, pe strada. Nu exista o nevoie pe care sa n-o poata rezolva prin relatii si prieteni. Era un om ”conectat”, totdeauna dornic de noi experiente, de noi cunostinte, totdeauna dispus sa depuna efort si timp pentru a ajuta, a facilita legaturi, a fi simpatic si util. O facea in mod firesc, pe baza propriei intuitii, dar era constient de avantaje si profita de ele in calitate de om de afaceri.

In scolile de business actuale nu se predau cursuri de networking, adica de socializare intru formarea legaturilor de afaceri. Mai mult decat atat, un studiu care a reunit 2.200 de oameni de business a aratat ca 87% dintre ei nu au avut nici macar un curs universitar care sa mentioneze notiunea de networking. Cu toate astea, un alt studiu, facut pe 3800 de oameni a demonstrat ca 73% dintre ei castiga majoritatea afacerilor prin networking.

Un business de network marketing precum Forever se bazeaza pe cultivarea relatiilor cu alti oameni, pe dezvoltarea unei retele, pe pastrarea si valorificarea legaturilor. Toate acestea sunt abilitati de networking, pe care, in calitate de FBO, este important sa le stapanesti. Iata cateva idei pe aceasta tema:

Fa un profil al clientului tau ideal, fie el consumator sau sponsorizat. Stabileste ce caracteristici au aceia care ti-au oferit cele mai multe experiente pozitive in afacere. Vei sti astfel sa te adresezi pe mai departe oamenilor potriviti, dar si sa ceri referinte cu sanse maxime de reusita. Vei economisi timp si energie, pe care le poti investi in alte zone ale afacerii.

Cultiva relatiile cu oamenii-punte. Acestea sunt persoane cu interese variate, ce fac parte din mai multe retele sociale. Ei servesc drept punte de legatura intre grupuri de oameni cu activitati diverse si contacte diferite. Sigur ca esti atras, in mod natural, catre persoane care se aseamana cu tine. Dar cheia succesului pentru a construi o retea eficace este varietatea. Iar oamenii-punte sunt o solutie.

Nu fi un locuitor al pesterii. Majoritatea oamenilor isi petrec viata in capcana rutinei. Activitatea lor se desfasoara, zi de zi, in cateva spatii bine delimitate: casa, masina, birou. Dar, daca vrei sa fii un bun om de networking, trebuie sa evadezi din pestera, din zona ta de confort, si sa intalnesti oameni din cele mai diverse zone ale societatii. Cauta sa participi la evenimente, sa te inscrii in organizatii de networking, sa schimbi periodic restaurantul, sala de sport sau magazinele pe care le frecventezi.

Ajuta-te de prima impresie. Atunci cand intalnesti persoane noi, stii foarte bine ca nu ai o a doua sansa sa creezi prima impresie. Oamenii te observa, te evalueaza si te incadreaza intr-o categorie in primele sapte secunde ale interactiunii cu ei. De aceea este esential sa acorzi importanta expresiilor faciale, contactului vizual, modului in care te imbraci, te misti sau vorbesti. Iar daca vrei sa castigi simpatia interlocutorului, nu cere nimic, ci intreaba ”Eu cu ce te pot ajuta?”.

Bazeaza-te pe legea reciprocitatii. Dorinta de a raspunde prin bine atunci cand ti se face un bine este adanc inradacinata in majoritatea oamenilor. Altfel spus, nu vrem sa ramanem datori. Poti valorifica aceasta lege intr-o intalnire de networking prin a pune intrebarile care vrei sa-ti fie puse de catre ceilalti. ”Cu ce te ocupi?”, ”De ce ai inceput aceasta afacere?”, ”Ce iti place la ea?”, ”De ce este ea deosebita?” sunt intrebari care, odata puse altora, asteapta-te sa le primesti, la randul tau.

Vorbeste despre beneficii, nu despre caracteristici. Faptul ca faci parte dintr-o echipa de 15 oameni nu este neaparat atractiv pentru ceilalti. Dar sentimentul pe care il ai atunci cand te alaturi grupului, placerea de a te intalni cu ceilalti, ajutorul primit, activitatile placute petrecute impreuna, toate sunt beneficii care, transpuse in cuvinte, conving.

Daca vei intreba o persoana de succes care este secretul ei, sansele de a auzi un real secret sunt foarte mici. In schimb, vei afla ca a pus in aplicare, constant, activitati uzuale, dar intr-un mod diferit de ceilalti. O astfel de activitate este si networkingul. Stii ce trebuie sa faci pentru a-ti dezvolta si intretine reteaua, atat in afacere cat si in afara ei. Ce te va deosebi, insa, este dispozitia de a depune efort constant pentru asta. Nu degeaba procesul se numeste networking, adica munca pentru dezvoltarea retelei.

EXERCITIU

Atunci cand primesti o carte de vizita, noteaza pe verso ce nevoi sau probleme are persoana respectiva, informatii pe care le poti desprinde usor din dialogul purtat. Gandeste-te apoi cum o poti ajuta, fie prin intermediul produselor sau a afacerii Forever, fie printr-o relatie, o informatie sau o recomandare utila. Vei castiga, astfel, un nou contact, care se va simti indatorat sa returneze respectiva favoare.

 

 Autor: Alexandru Istrail, Specialist Marketing