Lucreaza. De acasa.

 

Mentorul meu, Jay Conrad Levinson, spunea ca a lucra de acasa este o placere, dar in acelasi timp un mare act de vointa. Asta pentru ca, fara disciplina, gandurile iti pot zbura la lucruri pe care le ai de facut prin casa, fara legatura cu afacerea ta. Sau ai tot felul de tentatii (piscina, in cazul lui ...), te atrag interactiuni sociale de vecinatate ori mici placeri (precum un hobby), toate la indemana. De cealalta parte, atunci cand copiii sunt inca mici, acestia iti cer atentie (si poate nu doar ei, ci si alti membri ai familiei). Iar daca mai ai si un animal de companie, tabloul dezastrului devine complet. Ce e de facut?

 

In rol de FBO sunt sanse mari ca activitatea ta de afaceri sa se desfasoare preponderent de la domiciliu. Asadar, ai avut suficienta expunere la provocarile de mai sus, iar in perioada prin care am trecut, acestea au fost, probabil, amplificate. Situatia respectiva e destul de raspandita. Am intalnit recent un studiu de piata legat de transformari la locul de munca, studiu realizat de o mare firma internationala de Corporate Real Estate. Relevante sunt raspunsurile legate de ce le-a lipsit in aceasta perioada celor care sunt obisnuiti cu munca la birou: capacitatea de a separa viata de familie de cea de serviciu; intalnirile si discutiile fata-in-fata cu colegi, clienti sau furnizori; mesele impreuna cu ei. Si ce li s-a parut esential pentru buna desfasurare a muncii lor de acasa in aceasta perioada? Tehnologia pe care o utilizau si capacitatea de a se adapta acesteia pentru a comunica si colabora de la distanta.

 

Distinctiv pentru acest studiu mi s-a parut faptul ca doua treimi dintre respondenti au spus ca, daca li se lasa libertatea alegerii, vor munci de acum incolo de acasa, intre una si toate cele cinci zile lucratoare ale saptamanii. In consecinta, aceasta poate deveni noua normalitate.

 

Rezultatele studiului nu sunt surprinzatoare. Alvin Toffler, cunoscutul scriitor si futurolog american, autor al cartilor ”Al treilea val” si ”Socul viitorului”, previziona, printre altele, inca din 2010 faptul ca internetul de mare viteza va deveni o norma, iar videoconferintele si alte tehnologii vor permite ca angajatii sa nu mai mearga la birou, ci sa lucreze din orice colt de lume.

 

Studiul mentionat arata si ca cei care au fost nevoiti sa treaca de la munca de birou la munca de acasa  apreciaza acum sentimentul de libertate, timpul suplimentar petrecut cu familia, posibilitatea de a lucra la orele alese de ei. Sunt multumiti, de asemenea, pentru ca dedica mai mult timp dezvoltarii personale sau activitatilor care le fac placere. Pentru un FBO, sunt informatii importante. Acesti oameni vor avea de acum incolo o deschidere mai mare catre a sustine si o afacere proprie, alaturi de slujba pe care o detin. Iar daca ei apreciaza cele enumerate mai sus, vei sti ce argumente sa le prezinti pentru a le descoperi oportunitatea si a-i convinge de beneficiile afacerii Forever.

 

In ultimele cateva saptamani am citit despre si am stat de vorba cu mai multe companii care au intentia clara de a-si reduce costurile legate de birouri. Au ajuns la aceasta decizie dupa ce au fost fortate de imprejurari sa-si trimita angajatii sa lucreze de acasa. Si au vazut ca se poate si asa. Ba chiar treaba a mers, in cele mai multe cazuri, foarte bine.

 

Cred ca persoanele care se vor adapta cel mai bine acestei noi normalitati vor avea doar de castigat. In calitate de consultant in marketing si vanzari am, la randul meu, privilegiul, dar si provocarea de a munci, in majoritatea timpului, de acasa. De aceea, va impartasesc in continuare cateva principii de lucru la care am ajuns in urma unei experiente de ”lup singuratic”, de care ma bucur de mai mult de 15 ani:

 

Lucrez cu sprijinul unui TO DO list. Este o aplicatie prezenta atat pe laptop, cat si pe telefonul mobil. Ma ajuta sa-mi organizez timpul zilnic si cel saptamanal. Consult aceasta lista intre etapele de lucru si stiu astfel ce am de facut in continuare. Activitatea poate fi organizata pe proiecte, clienti, ierarhii ale importantei, termene limita, etc. Atunci cand apare (sau imi aduc aminte despre) o noua activitate de facut, o introduc imediat in lista, chiar de pe telefon, daca nu sunt in fata calculatorului.

Aleg orele de lucru in functie de ritmul personal. Stiu in ce perioada a zilei sunt cel mai activ, creativ si eficient si am grija ca sarcinile cele mai importante sa le programez in acele ore. Scrierea acestui articol, de exemplu, se desfasoara de obicei incepand cu a doua parte a diminetii, dupa jogging si exercitii fizice, atunci cand mintea beneficiaza de oxigen, iar corpul de energie. Seara stiu ca sunt mai obosit, asa ca ma ocup de organizare, documentare, raportare sau activitati administrative.

Imi organizez locul de munca astfel incat sa-mi faca placere sa lucrez. Pastrez ordine pe birou, in biblioteca, in documente sau pe calculator. Am ceea ce imi trebuie la indemana. Ma inconjor de obiecte care imi dau amintiri placute. Incerc sa lucrez cat mai mult timp afara, atunci cand vremea o permite. Ma bucur de soare si de natura, cu laptopul in brate, si simt ca acest lucru ma umple de energie, ma face mai eficient si mai creativ.

Imi educ vointa pentru a nu fi perturbat usor. Stand afara sau in biroul de acasa imi pot trece prin minte lucruri care asteapta sa fie rezolvate in gospodarie. Sau aud diverse zgomote care pot sa-mi abata atentia. De aceea, de multi ani imi educ puterea de concentrare prin meditatie. In plus, am invatat sa nu cedez diverselor impulsuri si raman concentrat pe ceea ce am de facut, urmand sa rezolv celelalte lucruri atunci cand vine vremea lor.

Alternez orele de munca intensa cu activitati recreative. Oamenii nu pot ramane concentrati la infinit. Nevoia de a te ridica de la masa de lucru si de a te relaxa la fiecare 1-2 ore este o nevoie fireasca. Atunci e momentul sa bei un Aloe Blossom Tea, sa porti o conversatie telefonica placuta cu un membru al echipei tale, sa faci shopping online sau chiar sa pui la slow cooker tocanita pentru care care ai ochit reteta pe internet acum cateva zile.

Cer si primesc de la cei din casa respectul necesar muncii mele. In primii sai ani de activitate, mentorul meu i-a explicat fiicei sale ca daca nu este lasat sa lucreze, familia nu va avea suficiente venituri, iar o serie de lucruri le vor lipsi. Prin urmare, fetita a inteles ca este spre propriul interes sa acorde respectul cuvenit muncii tatalui ei si i-a acordat linistea necesara, separand timpul petrecut cu familia de timpul de lucru. Am adoptat acelasi model si s-a dovedit de succes.

 

Cea mai mare capcana a muncii de acasa se poate ascunde in spatele sentimentului libertatii. Prost inteles, acesta se poate transforma in delasare, in comoditate. Da, avem acum de-a face cu o oportunitate, probabil o revolutie in viata si activitatea multor oameni. In calitate de FBO stii asta de la inceput – este modelul pe care il promovezi, este oportunitatea pe care o oferi celorlalti. Dar, pentru a beneficia de intreaga ei valoare, nu uita ca ingredientul esential in tot acest demers este efortul. De aceea, ”de acasa” este, in context, mai degraba un adverb. Imperativul este ”Lucreaza”. Iar intregul este ”Lucreaza. De acasa.” 

 

Alexandru Israil,

Specialist Marketing