Esti un bun lider?

Recunoasterea potentialului si a calitatilor celor cu care lucrezi este un instrument eficace pentru tine, ca lider si ca FBO. Oamenii din echipa ta au libertatea de a-si alege raspunsul la diversele interactiuni cu tine si cu ceilalti. Uneori se impotrivesc, arata neincredere sau accepta fortat. Alteori, fac lucrurile dintr-un simt al datoriei, al apartenentei, cu entuziasm si incredere. Acestea din urma sunt resurse care le cresc motivarea, afacerile si, prin urmare, iti edifica echipa si iti aduc rezultate. Dar cat timp si energie investesti pe aceasta directie?

Este posibil ca rolurile pe care le detii, acelea de manager si de lider, sa se afle in dezechilibru. Si eu eram preocupat sa-l dojenesc pe Pavel, sa-i arat metode de a face si pastra ordinea sau sa-i cumpar mobilier suplimentar pentru asta. Dar secretul nu era aici. Eram implicat prea mult in rolul de manager: ma ocupam de planificare si organizare, de resurse si de bunul mers al activitatii. Iar schimbarea in bine a venit abia atunci cand am abordat punctul de vedere al unui lider.

Care este deosebirea? Liderul trezeste pasiunea (l-am laudat). Liderul da un bun exemplu (pastrez ordinea in zonele care-mi apartin). Liderul priveste in perspectiva (viata ii va fi mai placuta daca va fi ordonat). Liderul inspira pe ceilalti, managerul impune. Managerul raspunde la intrebarea „Cum ajung sa ating anumite obiective?”. Liderul raspunde la intrebarea „Care sunt obiectivele pe care merita si pot sa le ating?”

Pentru a-ti construi si consolida echipa, cea de care depinde succesul afacerii tale, adopta atitudinea unui adevarat lider. Ce face acesta?

Construieste un serios capital de incredere. Prin tot ceea ce face, prin exemplul personal, prin promisiunile pe care le respecta, un lider castiga increderea celorlalti si abia apoi ii poate influenta cu adevarat. Pentru ca schimbarea in bine nu se poate impune, ci se face din convingere. Ea trebuie sa vina din interior.

Cultiva o mentalitate a abundentei. Relatiile interumane sunt deseori afectate de invidie, de comparatii cu ceilalti, de competitie ostila. Altfel spus, de o mentalitate a deficitului. Ei cred ca viata ofera resurse limitate, iar daca altcineva are succes, inseamna ca ramane mai putin pentru restul. Un bun lider demonstreaza contrariul: ca este mult potential pentru dezvoltarea afacerii, ca sunt atat de multi cei care-si pot imbunatati stilul de viata cu produsele Forever. Si ca intotdeauna exista optiuni, posibilitati si creativitate in fiecare FBO, pentru a-si creste afacerea si a se bucura, in acelasi timp, de succesul celorlalti.

Demonstreaza ca ii pasa. Arata interes fata de situatia si problemele celor din echipa si ii ajuta in rezolvarea lor. Intreaba despre sanatate, despre familie, despre gandurile lor. Aloca timp pentru aceasta. Pune intrebari: „Cum merge treaba?”, „Ce obiective ai?”, „Cum te pot ajuta?”, „Ce ar trebui sa imbunatatesc la mine pentru a fi un lider mai bun?” Acest comportament determina o reactie pozitiva: ceilalti se vor simti indatorati sa actioneze, sa faca mai mult din ceea ce li se cere.

Un bun manager stie sa faca pasii potriviti pe o carare. Un bun lider stie daca acea carare merge in directia potrivita. Atunci cand recunosti meritele celor din echipa ta, nu uita de recunostinta fata de fondatorii companiei, de sponsori si de cei care se ingrijesc, la nivel de tara, de cadrul favorabil in care iti dezvolti afacerea. Valorile Forever sunt cele care fac diferenta. Faptul ca le-ai imbratisat demonstreaza ca esti un bun lider si ca ii conduci pe ceilalti pe drumul potrivit, deschis Forever.

EXERCITIU

Aduna-i pe cei mai buni oameni din echipa ta intr-un cadru informal si intreaba-i „Ce asteptari aveti de la mine?” si „Ce va face sa aveti succes?”. Apoi intalneste-te si cu ceilalti si intreaba-i „Ce va impiedica sa va dezvoltati?” si „Cum va pot ajuta?”.

Foloseste informatia primita pentru a deveni un lider mai bun.

 

Autor

Alexandru Israil

Specialist marketing