Descopera arta de a prezenta in public

Se spune ca un vorbitor la o conferinta s-a dus la sala unde trebuia sa-si tina cuvantarea si, cand a intrat – surpriza! – era un singur om in sala. Speakerul a verificat numele salii, locatia, ora - totul corespundea instructiunilor. Pana la urma s-a urcat pe scena si a inceput sa vorbeasca. Personajul din sala era foarte atent, ba din cand in cand se ridica si aplauda. La finalul expunerii, speakerul i-a multumit si a dat sa plece. ”Ce faceti?”, l-a intrebat spectatorul. ”Pai plec, ma grabesc la treaba ... ”, ”Auziti, daca va rog eu mult, mai puteti ramâne 20 de minute? ”, ”Dar de ce?”, ”Pai eu sunt urmatorul speaker ...”


Sigur ca, in calitate de FBO, ai multe intalniri unu la unu cu clienti sau potentiali sponsorizati. Atat in astfel de situatii, cat si in cele in care ai un auditoriu mai larg (de ex. la o prezentare de produse sau pe scena la o intalnire gen Success Day) este important sa ai calitati bune ca speaker. Fie ca vorbeste cu o singura persoana sau in fata unei sali de 1000 de oameni, un speaker bun isi construieste si livreaza discursul dupa anumite principii si tine cont de cateva recomandari:
 

Principii
 

Un speech are un obiectiv, acela de a convinge si de a duce la actiune. De aceea este important ca el sa atinga trei laturi. Prima este sa ofere informatii noi pentru audienta – despre produsele Forever, despre afacere, despre oportunitati si rezultate asteptate. Apoi, el trebuie sa genereze sentimente – entuziasm, incredere, curiozitate, dorinta, optimism, hotarâre. Iar pentru ca o prezentare sa-si atinga scopul, ea trebuie sa indemne, in final, la actiune.

Multi oameni manifesta o anumita frica de a vorbi in public. De fapt, care este cauza acestei frici? De obicei, este vorba de orgoliu. Le e frica de o situatie stanjenitoare. Le e teama sa nu se faca de râs. Cum s-ar putea intampla asta? Daca se incurca, daca nu stiu ce sa spuna sau spun lucruri fara valoare, daca nu reusesc sa captiveze cu adevarat atentia publicului. Ei bine, acest tip de orgoliu nu are ce cauta in viata unui FBO. Atata vreme cat stii ca te afli acolo cu scopul de a aduce binele in viata celorlalti, cuvintele iti vor veni de la sine. Iar faptul ca iti pasa, sincer, de ei, se va recunoaste in intonatie, gesturi sau mimica. In plus, daca esti un FBO dedicat, vei sti exact ce sa spui. Iti vei construi discursul bazat pe cunostintele acumulate (informatii despre afacere si produse) si pe abilitatile castigate din materialele si cursurile puse la dispozitie de Forever.
Orice prezentare ai face, e bine ca ea sa raspunda la intrebari, exprimate verbal sau doar in gand, venite din perspectiva clientului. De obicei, o persoana care te asculta isi pune intrebari de tipul „Mie ce-mi iese din asta?”, ”Cum se face aceasta treaba?”, ”Sunt in stare sa o fac?”, ”Ce efort trebuie sa depun?”, ”Mai sunt altii care au reusit?”, ”Cum au facut-o?”.

De aceea, discursul tau trebuie sa raspunda, prin continutul lui, acestor intrebari. Si e bine sa o faca in mod clar, concis, sincer, si cu focus pe beneficiile pe care le pot avea cei care te asculta.
 

Recomandari
 

Incepe cu ceva care sa capteze atentia audientei. Poate fi o intamplare din viata unui FBO de succes. Poate fi o parabola, un anunt, o informatie deosebita, legata de subiectul prezentarii. Poate fi chiar si o gluma bine aleasa. Important este sa ”sparga gheata” si sa creeze o prima impresie pozitiva.

Invata bine ceea ce ai de prezentat, pentru ca sa te relaxezi si sa capeti incredere. Exerseaza mult, astfel incat materialul respectiv sa devina parte din tine, iar tu sa poti raspunde degajat la intrebari si sa poti interactiona cu audienta.

Angajeaza-ti audienta in discutie. Acolo unde conditiile o permit, cere punctele de vedere ale celor care te asculta, incurajeaza intrebarile, gaseste alte forme de interactiune. Fa-i parte din conversatie si le vei castiga increderea.

Vorbeste natural. Nu incerca sa fii altcineva, asta te va obosi. Stilul prezentarii se adapteaza stilului personal. Oamenii vor sesiza orice scut pui intre tine si ei, si asta va genera sentimente negative.

Nu folosi cuvinte indoielnice. ”Cu toata sinceritatea”, ”in mod normal”, ”cu mana pe inima”, ”vreau sa spun ca”, ”adevarul ar fi ca” sunt combinatii de cuvinte care indeparteaza si nu inspira incredere.

Vorbeste cu hotarare. Demonstreaza incredere in tine si in ceea ce ai de spus, indiferent de starea ta sau de alte situatii care te pot influenta. Fa asta atat prin cuvinte, cat si prin atitudine, tonul vocii, limbajul corpului sau mimica fetei.

Elimina ”aaa”-urile. Chiar daca simti nevoia sa umpli spatiile goale dintre cuvintele tale, sa stii ca nu e nevoie. Atunci cand cuvintele nu-ti vin in ritmul pe care ti-l doresti, este mult mai bine sa inlocuiesti ”aaa”-urile deranjante cu pauze. Pur si simplu abtine-te sa spui ”aaa ...”. Exerseaza acest lucru pana cand il vei controla cu usurinta. 

Foloseste ruperile de ritm. Este posibil sa observi uneori semne de plictiseala sau de neincredere printre cei care te asculta. Este momentul sa schimbi ceva. Poti aborda un alt subiect, poti schimba tonul sau volumul vocii, pozitia in care te afli, sau poti implica audienta, punand intrebari.

Priveste oamenii in ochi. Daca ai mai multi ascultatori, plimba-ti privirea, poposind pe chipul fiecaruia, atunci cand vorbesti. Daca esti in fata unei sali pline, alege-ti cateva puncte fixe din multime si uita-te, regulat, la fiecare. Persoanele vizate vor avea senzatia ca le vorbesti direct si se vor simti mai implicate.

Zâmbeste. Si fa-o in mod natural. E o forma de bucurie care creste nivelul endorfinelor, inlocuieste anxietatea cu calmul si te face sa te simti bine in pielea ta. Atunci cand zambesti demonstrezi incredere si entuziasm, pe care le vei transmite si audientei.

Foloseste putin umor. In prezentarea ta vorbesti despre lucruri serioase, precum sanatatea si prosperitatea celor prezenti. Dar, pentru a-i face sa fie mai degajati, nu strica sa strecori cate o gluma sau o intamplare hazlie, din cand in cand. Umorul este un bun vehicul de comunicare si un mod de a te apropia de oameni.

Incheie in forta. Finalul discursului tau este o oportunitate. Valorifica acest moment printr-o afirmatie puternica (ex. ”Forever va va schimba viata in bine”), printr-o emotie (ex. ”Doar atunci cand te daruiesti celorlalti, ajungi sa fii cu adevarat multumit sufleteste”) sau printr-un indemn (ex. ”Fericirea si bunastarea ta depind doar de tine. Dar, pentru a le atinge, este esential sa treci la fapte. Vino alaturi de noi.”)

Atunci cand tii o prezentare, audienta vrea sa te cunoasca, sa invete de la tine, sa te placa, sa te inteleaga, sa aiba incredere in tine, sa se bucure, sa zambeasca si sa simta ca este apreciata, la randul ei. Tine cont de aceste lucruri atunci cand vorbesti in fata oamenilor, iar acestia iti vor urma indemnul la o viata prospera, echilibrata si fericita.
 

Exercitiu
 

Filmeaza-ti, cu ajutorul telefonului, prezentarea de oportunitate. Vizioneaza apoi discursul si analizeaza-l in raport cu cele de mai sus. Ce greseli faci? Ce poti imbunatati? Unde trebuie sa mai lucrezi? Tine cont de ceea ce ai observat atunci când vei avea urmatoarea prezentare.